maandag 20 mei 2013

Vette pech en nieuwe mogelijkheden.

Voor Renzo en het Vetos Bouman Racing Team was het een bewogen week.
Op maandag 13 mei waren we in Assen voor een trainingsdag tijdens de Hoegee Suzuki circuitdag. Naast teambaas Marc Bouman (die op de Yamaha R6 zou gaan rijden) waren ook beide mannen van JJ Suspension daar naartoe gekomen om de setting van de voor-en achtervering van de Suzuki te verbeteren. Voor de eerste sessie viel al op dat de motor niet met de startmotor wilde starten. Na een duwtje kon Renzo wel de eerste sessie rijden, helaas wel in de regen. Na de sessie werden de startproblemen nader onderzocht. De ook aanwezige Marc Hoegee werd erbij gehaald en er moest wat gedemonteerd worden aan het blok om de oorzaak te zoeken. De as waar het vliegwiel op is gemonteerd bleek afgebroken te zijn. Helaas is dat het uiteinde van de krukas. Dit betekende dat de gehele krukas vervangen moest worden. Een tegenvaller, ook financieel. Motorsport blijft ook een mechanische sport. Dit betekende wel dat we voor die dag klaar waren.
Maar al snel werd er gedacht aan een oplossing want voor zaterdag de 18e stond er weer een race op het programma. Bij Hoegee werd er een andere krukas geregeld.
John Broeren gooide zijn hele schema voor de rest van die week om en begon al de volgende dag aan de tijdrovende klus om het blok te demonteren, krukas te vervangen, lagers aan te passen en alles weer te monteren. En op zaterdag 18 mei stond John 's morgens met een perfect lopende Suzuki weer op het TT-circuit.
Veel dank zijn we JJ Suspension dan ook verschuldigd.

OW Cuprace 18 mei, Assen
En de blikken gingen weer vooruit want er moest geracet worden. John van Wanroij was druk in de weer geweest met de vering en had zowel de voorvork als de achterschokbreker gewijzigd op basis van Renzo zijn opmerkingen van de eerste race. De eerste training was de baan nog nat van de vele regen daarvoor maar de rest van de dag bleef het droog, hoewel het erg bewolkt was en fris.
Door het resultaat van de vorige race startte hij direct in de 40 man grote A-groep van de SuperCup 600. De tweede kwalificatietraining was de baan droog en had Renzo al snel een goed tempo te pakken. De wijzigingen aan de vering hadden een positief effect want de motor was stabieler tijdens het remmen en hij snoepte weer een seconde van zijn pr af. Een 20e startpositie.


Toen Renzo voor de race vanaf het rennerskwartier de baan op wilde rijden werd hij tegengehouden. Hij bleek te laat te zijn voor de opwarmronde en moest starten uit de pits-straat. We hadden goed op de tijd gelet en hielden de speling aan die we nog gewend waren uit de Moriwaki-tijd. Maar het tijdschema is wat strakker dit jaar en de pits-straat is nog maar één minuut open. De begeleider neemt hier de verantwoording voor maar daar had Renzo niets meer aan.
Dus na de start mocht hij als 40e rijder achter het veld aan. Een flinke inhaalrace volgde en na dertien ronden had hij zich tot de 25e positie opgewerkt. Helemaal naar zijn zin was het nog niet gegaan want juist als hij vrij baan had lukte het hem niet om lekker vloeiend te rijden en de tijden nog iets naar beneden te brengen. Weer veel geleerd en hij had al weer ideeën voor de volgende race.
Verassend genoeg kwam hij ook nog op het podium. Als één van de rijders in het Jongerenklassement had hij dit keer de set Pirelli-banden gewonnen en die werden hem op het podium uitgereikt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten