zondag 5 mei 2013

OW Cup-race Assen, 4 mei

Eindelijk, na een lange winterstop, kon Renzo zijn eerste race van 2013 rijden.
In een voor hem nieuwe klasse, de SuperCup 600, op een nieuwe motorfiets en in een andere omgeving.


John Broeren van JJ Suspension had de motor weer in technische topconditie gebracht en was ook naar Assen gekomen. Erg fijn om een ervaren sleutelaar in je team te hebben.

Er is veel animo voor de SuperCup 600 van de Open Wegrace Cup. 
Rond de 60 rijders hadden zich voor deze eerste wedstrijd ingeschreven, waaronder vijf ONK rijders. 
Maximaal 40 rijders mogen starten in een race op Assen. Dus werd er een A en B groep gevormd. 

Binnen de SuperCup 600 is er ook een Jongerenklassement ingesteld. Dit om jonge rijders in de leeftijd van 15 t/m 25 jaar een eigen uitstraling te geven. Zij onderscheiden zich door rode rijnummers op een witte ondergrond. Ook Renzo heeft zich voor dit Jongerenklassement ingeschreven. Rijders in het Jongerenklassement dienen met voorgeschreven Pirelli Diablo Rosso Corsa-banden te rijden, een band die voor de openbare weg is ontwikkeld. Als tegemoetkoming biedt PIrelli Benelux deze banden tegen een scherpe prijs aan. Ook verloot Pirelli onder deze rijders bij elke OW Cuprace een set banden. 
Voor de andere rijders in de SuperCup 600 is de bandenkeuze vrij.

Aangezien Renzo nieuw is in de SuperCup 600 werd hij in de langzamere B-groep ingedeeld voor de trainingen. Zijn eerste meters met de Suzuki GSX-R600 op een droge baan in Assen. Het was voor Renzo zoeken naar de juiste lijnen en rempunten. 

De achterzijde van de motor voelde wat instabiel voor Renzo. 
De 15 en 20 minuten training waren te kort om dit helemaal op te lossen en de motor naar tevredenheid af te stellen. 
Hij kwalificeerde zich als 34e bij de snelste 40 rijders en mocht zijn eerste race in de SuperCup dus starten in de snellere A-groep. 

Na een redelijke start was het dringen geblazen in de eerste paar bochten. Voor Renzo ook een nieuwe ervaring, met zoveel rijders in de baan. Na enkele ronden kreeg hij veel last van een glijdende achterband. Iets wat zich ook al aan het eind van de tweede training had gemanifesteerd maar waarvan we met een kleine set-up wijziging hadden gehoopt het te hebben opgelost. Bij wat meer ruimte op de baan gingen zijn rondetijden iets naar beneden maar na enkele flinke slides moest hij weer wat gas terugnemen om ervoor te zorgen dat hij de Suzuki aan de finish kon brengen. Uiteindelijk finishte hij als 30e. 


Met z'n allen veel geleerd op deze nuttige dag. 

Dank aan de supporters die voor deze eerste race naar het TT-circuit waren gekomen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten