De lange heen-en terugreis naar het Grand Prix circuit van Jerez in het zuiden van Spanje bleken na drie dagen rijden de moeite meer dan waard want onder bijna ideale omstandigheden (de eerste twee sessies van de tweede dag werd niet gereden door een opdrogende baan na een regenbui in de vroege ochtend) kon Renzo kennismaken met de motorfiets waar het dit jaar mee moet gebeuren, de door Nelson Rolfes van RR Motorsports tot racemotor omgebouwde BMW S1000RR .
Er valt heel wat in te stellen op de BMW. |
In deze dagen heeft het hele team ontzettend veel geleerd. Het rijden met een 1000cc motor was al een hele nieuwe ervaring voor Renzo. Vooral fysiek vraagt dat om een andere manier van rijden om die 200 pk onder controle te houden aangezien bij elke acceleratie het voorwiel de lucht in wil waardoor de motor dan lastig te sturen is. Maar Renzo heeft op het Spaanse circuit goed geleerd hoe je de 200 pk en de elektronica zo goed mogelijk kan gebruiken. Vooral de uitgebreide elektronica op de BMW kon hij zich verbazingwekkend snel eigen maken en hij reed al op de eerste dag meer dan verdienstelijke rondetijden. Het ingrijpen van de veelvuldig instelbare Traction Control kan hij zelf instellen onder het rijden en er was nu gelegenheid om alle mogelijkheden uit te proberen.
De nieuwe LS2 helm (hier nog in de originele carbon-look) viel in de smaak van Renzo door de goede pasvorm en grote zichtveld door het breed gevormde vizier. |
Het was een pluspunt dat Nelson Rolfes ook aanwezig was. Dankzij de prettige samenwerking was het mogelijk om bij vragen snel oplossingen te vinden door zijn uitgebreide kennis van de BMW en daardoor kon Renzo dit weer op de baan vertalen in snelle rondetijden. En dat er een hoop elektronica bij komt kijken zijn we wel achter gekomen. We kregen van Nelson een spoedcursus over de vele mogelijkheden die er zijn om de elektronica nog beter te gebruiken, en waar nodig aan te passen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten