zondag 11 augustus 2013

OW Cuprace Assen, 10 augustus: Sterke race.

Sterke race en nieuw p.r. voor Renzo.

Voor de vijfde race in de Open Wegrace Cup op zaterdag 10 augustus hadden we ook dit keer een CRT-circuitdag geboekt op de vrijdag ervoor. Hierdoor kon Renzo werken aan zijn bochten-techniek en konden we wat set-up instellingen proberen om de grip van de banden te verbeteren, wat in de eerdere races toch een probleem was. Het weer was prima die dag en we leken wat vooruitgang te hebben geboekt met de banden.



Op de racedag zelf was de zon wat meer afwezig maar het bleef droog en om 9 uur ging Renzo voor zijn eerste kwalificatie de baan op. Hij was gefocust en zat snel in een goed tempo en kon dit goed aanhouden. Door dit hogere tempo word de motorfiets meer en anders belast en komen er weer nieuwe probleempjes aan het licht. In enkele bochten vond Renzo de Suzuki nog wat onrustig bij het remmen.
De andere J van JJ Suspension, John van Wanroij, was dit keer naar Assen gekomen om ons technisch bij te staan. Dit was zeer nuttig want op basis van de aanwijzingen van Renzo voerde hij nog een kleine set-up wijziging door aan de GSX-R600.
Dit had een gunstig effect in de tweede kwalificatie want Renzo kon meerdere ronden binnen een seconde van zijn pr (persoonlijk record) rijden, een 1.48,0. Een 17e startpositie was het resultaat.

Geconcentreerd en met vertrouwen ging hij om 14.30 de 12 ronden tellende race in. Dit keer aanschouwd door o.a. oom Wilbert en Toon uit het verre Mill.

Renzo ging goed van start en had snel een paar plekjes gewonnen. Een grote groep voor hem reed net wat sneller en was te ver weg. Hierdoor kwam hij op kop van een klein groepje van vier rijders achter hem maar hij reed sterk en constant. In de zevende ronde dook hij voor het eerst onder de 1.48 maar dat kon niet voorkomen dat één rijder hem in de achtste ronde voorbij kwam en de anderen begonnen aan te dringen. Dit was het moment waarop de banden eerder vaak hun grip verloren. Glijden deden ze nog wel maar het was controleerbaar en Renzo kon, en bleef, een strak tempo rijden. Sterker, hij beet zich vast in zijn voorganger en reed in de resterende ronden sneller rond en daardoor kwam hij zelfs drie keer onder de 1.47, een ruime pr-verbetering. Daarmee hield hij de concurrentie achter zich en werd hij als elfde afgevlagd.

Tevredenheid over hoe de Suzuki had gefunctioneerd en bewondering alom voor het rijden van Renzo.
Zeker omdat het grootste deel van het veld door hun vrije bandenkeus op betere racebanden rijdt dan de  voor het Jongerenklassement verplichte Pirelli Diablo Rosso Corsa's waarop Renzo rijdt. Met zijn snelste ronde verstevigde hij zijn leidende positie in dat Jongerenklassement.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten