dinsdag 1 september 2015

Ondanks tegenslag twee top tien finishes voor Renzo

Op de Duitse HockenheimRing heeft Renzo ondanks technische problemen in de trainingen en lichamelijke problemen tijdens de tweede race een negende en tiende positie weten te behalen.

Na de verregende race van 14 augustus was het een hele omslag naar het schitterende weer, met temperaturen tot 32 graden, tijdens het OW Cup evenement in Hockenheim waar ook de NK SuperCup 600 klasse hun 8e en 9e wedstrijd van het kampioenschap reden. 
Er moet veel en hard geremd worden op het 3,692 km lange IDM-strecke van de HockenheimRing. Mede door het warme weer liepen de temperaturen tijdens het remmen flink op. Al tijdens de eerste vrije training op zaterdag kreeg Renzo problemen met de voorrem die na verloop van tijd sponzig aan begon te voelen waarbij hij de remhandle bijna tegen het handvat aan kon trekken. Het vernieuwen van de remolie had enig effect maar ook in de kwalificaties had hij er aan het eind van de sessies weer last van. Door veel te ontluchten en het gebruik van speciale race-remolie werd het beter maar helemaal opgelost kregen we het niet. Het leverde na twee kwalificaties toch een nette  negende startpositie op de derde rij op. 
Voor een optimale prestatie werd er tijdens de avonduurtjes nog aan de Suzuki gesleuteld. 
De setting voor de Suzuki die in Assen was gevonden voor de JJ Suspension voorvork en schokbreker bleek toch wat aanpast te moeten worden voor de HockenheimRing. Dankzij de nodige adviezen van de JJ-mannen konden we dit verbeteren. In de hectische eerste ronde van de eerste race kostte het wat moeite om zijn positie te verdedigen maar daarna reed hij en paar goede ronden. Daarna bleek dat het Renzo meer moeite kostte dan zijn concurrenten om goed door de links-rechts combinaties te sturen en moest hij teveel risico nemen om het tempo vooraan vol te houden wat uiteindelijk een negende plek opleverde.

Renzo was niet tevreden met zijn eigen prestatie en vond ook dat het stuurgedrag van de motor beter moest kunnen en er werd besloten om de setting van de motor nog een keer te wijzigen. Dit was wel een gok, maar het pakte goed uit en na een goede start van de tweede race kwam hij na de eerste ronde als zesde door. Met het betere stuurgedrag bleek hij het tempo aan de kop nu goed te kunnen volgen en er volgde een paar goede ronden maar het zat helaas weer niet mee. Hij kreeg gedurende de race steeds meer last van 'opgepompte onderarmen', een bekende coureurs kwaal waarbij de doorbloeding in een spier steeds minder wordt door de druk die op de onderarmen komt tijdens het vele harde remmen. Vooral de spier in zijn linkerarm zwol steeds meer op en verhardde zich. Daardoor had hij steeds minder gevoel meer in zijn armen en kon hij af en toe het koppelingshandle niet meer intrekken voor het terugschakelen tijdens het remmen. Hij moest steeds eerder remmen en miste soms een versnelling. Uiteraard kostte dit tijd en de rondetijden begonnen op te lopen. Uiteindelijk kon hij er nog een tiende plek uit slepen maar de teleurstelling was groot.


Het positieve wat we uit deze wedstrijden kunnen halen is dat we de setting van de Suzuki dankzij de opmerkingen van Renzo zelf tijdens het evenement hebben kunnen verbeteren, waarbij we zelf de data goed hebben kunnen interpreteren. Ook werd bevestigd dat als Renzo voldoende vertrouwen in het stuurgedrag van de Suzuki heeft hij het tempo aan de kop goed kan volgen. Met die wetenschap gaat hij tijdens de twee afsluitende wedstrijden van dit seizoen op 3 oktober de strijd weer aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten