TOT ZOVER


 2011 Moriwaki GP3 Junior Cup

In het begin van het seizoen had Renzo een achterstand omdat hij nog nooit had geracet en de rest van de deelnemers al een paar jaar race ervaring had. Maar al vrij snel had hij aansluiting bij de rest en kon hij meestrijden. Dat jaar is er veel geleerd. De juiste positie op de motor, het vinden van de ideale lijn, rempunten, maar ook de techniek van de motor begrijpen en daarbij proberen een juiste afstelling te vinden. De meeste races waren op het TT-circuit van Assen. Ook nieuw waren de ervaringen op buitenlandse circuits zoals op het Duitse Oschersleben. Helaas met slecht weer, maar ook het racen op een natte baan moest ervaren worden. Bijzonder was de ervaring op het Italiaanse Imola waar de GP3 Junior Cup aan het WK Superbike evenement mocht deelnemen. 


Dat het niveau in de Moriwaki GP3 Junior Cup hoog is bewijst de Belgische rijder Livio Loi die in 2011 2e werd in het eindklassement bij de GP3 Junior Cup en in 2013 in de Moto3 klasse aan het wereldkampioenschap Grand Prix gaat deelnemen.


Bij de eerste training voor zijn eerste race op het circuit van Assen noteerde Renzo een 2.30, maar bijna elke race daarna op Assen kon hij zijn tijd scherper stellen met uiteindelijk een 2.00,5 tijdens de laatste race van dat jaar. Renzo zijn beste positie was een 7e plek. In het eindklassement werd hij 10e. Het belangrijkste was dat in het rijden van Renzo gedurende het seizoen een mooie stijgende lijn zat, wat te zien was aan zijn prestaties.


2012 Moriwaki GP3 Junior Cup

In 2012 wilden we die stijgende lijn doortrekken en is Renzo weer in de Moriwaki GP3 Junior Cup van start gegaan. 
Dit jaar werd er zelfs vier maal op een buitenlands circuit gereden, waaronder een WK Superbike evenement, dit keer op het Portugese Portimāo. 

Belangrijk voor de ontwikkeling van een rijder omdat het andere omstandigheden met zich mee brengt waaraan een rijder zich moet aanpassen. 
Renzo kreeg dit jaar te maken met wisselende weersomstandigheden tijdens veel races. Toch kon hij dit seizoen zijn tijd op een droog Assen 3 seconden scherper stellen met uiteindelijk een 1.57,5. Zijn beste positie was een 6e plek. In het gemiddeld sterke veld werd hij in het eindklassement 8e. Tijdens de laatste race kwam hij door een valpartij niet aan de finish.


2012 Zomer Avond Competitie


Begin 2012 kreeg Renzo ook een uitnodiging van het Vetos Bouman Racing Team om een aantal races mee te rijden in de Endurance Cup (lange afstand races) van de Zomer Avond Competitie. Hier was hij erg blij mee. Al tijdens de eerste test op het circuit van Zandvoort voelde hij zich goed thuis op de 600cc Yamaha R6. Tijdens de tweede van de drie Endurance evenementen waren ze succesvol met een 1e plek tijdens de Endurance race op Zandvoort. Met de nagenoeg standaard Yamaha R6 uit 2001 kwam Renzo zowel op het circuit van Zandvoort (2.01,5) als op het TT circuit van Assen (1.52,9) tot zeer respectabele rondetijden. De technici van JJ Suspension (sponsor van Renzo in de GP3 Junior Cup in 2012) waren bij alle evenementen aanwezig. Zij konden de vering van de motor, mede op basis van de aanwijzingen die Renzo hen gaf, zodanig goed afstellen dat alle drie de rijders van het team er snel mee konden rijden.



2013 NK SuperCup 600 en Jongerenklassement in de Open Wegrace Cup


Omdat de ervaringen op de 600cc Yamaha R6 zo goed waren bevallen en omdat Renzo, wat zijn postuur betreft, inmiddels te groot was geworden voor de Moriwaki racer waren de plannen duidelijk; Renzo moest op een 600 cc motor van start gaan in 2013. Er werd een snelle Hoegee Suzuki GSX-R600 aangeschaft door Autobedrijf Bouman en de mannen van JJ Suspension namen het onderhoud voor  hun rekening. Hoegee Suzuki zorgde voor de tuning. Renzo nam in 2013 deel aan de NK SuperCup 600 van de Open Wegrace Cup. Binnen deze klasse kwam hij uit in het Jongerenklassement, voor rijders onder de 21 jaar.
Zij startten allen op hetzelfde type Pirelli-band. Deze banden presteerden op het circuit wat minder dan de banden waar de meeste andere rijders van het veld dat jaar mee reden. Tijdens elk evenement wist Renzo zich te verbeteren. In de eerste race op de Hoegee Suzuki in Assen noteerde hij een rondetijd van 1:50.7 en tijdens zijn laatste race dat jaar noteerde hij een rondetijd van 1:46.6 waarmee hij zijn doelstelling om onder de 1:48 op Assen te rijden dus ruim had gehaald! Vier races voor het eind van het seizoen had hij ook de beste papieren om dat Jongeren-kampioenschap naar zich toe te trekken.
Maar door een valpartij in Oschersleben, over de olie van een andere coureur, en een kapot motorblok op de dag voor het laatste evenement in Assen ging dat aan zijn neus voorbij. Maar los daarvan had Renzo een heel goed debuutseizoen op de 600cc Hoegee Suzuki doorgemaakt.







2014 NK SuperCup 600 in de OW Cup

Het doel in 2014 was duidelijk voor Renzo. Aansluiting krijgen met de top in de SuperCup 600 klasse en een regelmatige top tien rijder worden. Met de vrije bandenkeuze voor de Pirelli Supercorsa’s moest die kans vergroot worden. Renzo had voor zichzelf het doel gesteld om aan het eind van het seizoen een rondetijd onder de 1:44 te rijden op het TT-circuit van Assen en in een race bij de top vijf te eindigen. Ook in dit seizoen heeft Renzo weer laten zien dat hij progressie kan maken. Bij bijna elk evenement heeft hij zich weten te verbeteren. Vooral in dit seizoen heeft hij ervaring opgedaan met het meestrijden om posities aan de de kop van het deelnemersveld. Meerdere wedstrijden was hij voorin te vinden. Renzo heeft bijna alle wedstrijden in de top tien gefinisht. In één wedstrijd is hij uitgevallen door een crash in de laatste ronde terwijl hij op de vierde positie reed en in één race moest hij door een technisch probleem opgeven. Uiteindelijk heeft Renzo in 2014 een rondetijd van 1:43.4 op het TT-circuit van Assen gereden en was zijn beste eindpostitie in een race een vijfde plek. Dat was in een race waarin hij voor een podiumplek mee streed.
Daarmee had hij zijn doelstellingen ook voor dat jaar weer behaald. Het resulteerde in een tiende plek in het eindklassement. Dit is een knappe prestatie in het sterke veld van het 2014 seizoen. Mede dankzij JJ Suspension en de goede feedback van Renzo is de Suzuki in 2014 verder ontwikkeld. Onder andere door de montage van een nieuwe schokbreker van Tractive, aangepast voor de Suzuki door JJ Suspension, werden de rijeigenschappen van de motor verbeterd. Seizoen 2014 was geslaagd, ook dankzij de sponsoren, begunstigers en supporters.


2015 NK SuperCup 600 in de OW Cup

Regelmatige top 5 finishes en een rondetijd onder de 1:43 op het TT-circuit Assen waren scherpe doelstellingen voor 2015 waaruit ambitie sprak. Zeker omdat de competitie in het NK SuperCup 600 dat jaar met de komst van enkele ONK-rijders weer sterker was geworden. Dankzij hoofdsponsor Paul Meijering Stainless Steel kon de Suzuki in eigen beheer worden genomen Het seizoen was niet het gemakkelijkste dat Renzo heeft meegemaakt. Tijdens de voorjaarstraining werd voor het eerst gereden met een, in samenwerking met Tractive, door JJ Suspension ontwikkelde voorvork. Die eerste testen waren veelbelovend maar vervolgens zat het in het begin van het seizoen niet mee om de juiste afstellingen te vinden die Renzo voldoende vertrouwen kon geven om het volledige potentieel van de vering en de Suzuki te benutten. Twee valpartijen door schakelproblemen en slecht weer bij testen zorgden er aanvankelijk voor dat de prestaties achter bleven bij de ambities. Door regelmatige en steeds betere finishes steeg hij in het klassement en wist hij zich in de laatste wedstrijden steeds vaker te mengen in de kop van het veld. Hierdoor behaalde hij zijn beste resultaat in de laatste race van het seizoen. Dit was een knappe 6e plaats met een nieuw PR van 1.43.3. Hiermee had hij zijn zelf gestelde doelstelling voor 2015 net niet gehaald. Het seizoen werd afgesloten met een 9e plaats in het eindklassement.


2016 NK SuperCup 600 in de OW Cup
Voor aanvang van seizoen 2016 was de ontvangst van de nieuwe Fiat Ducato bus die door Paul Meijering Stainless Steel beschikbaar werd gesteld een flinke opsteker. RR MotorSports zou zorg dragen voor de levering van de Dunlop-banden waarop Renzo in 2016 zou gaan rijden. Voor 2016 was de doelstelling om regelmatig in de top 5 te finishen. In dat jaar is er een heel constant seizoen gereden. In alle wedstrijden in de NK SuperCup 600 is Renzo gefinisht en allemaal in de top 8. Ook werd er weer harder gereden. Op het TT-circuit Assen waren de tijden lastig te vergelijken met de voorgaande jaren door de iets gewijzigde lay-out van de baan. Maar vooral op andere circuits zoals Hockenheim was dat wel goed te zien. Daar reed Renzo zonder moeite veel snellere rondetijden als voorheen. Elke wedstrijd was Renzo voorin het veld te vinden. Helaas lukte het hem niet om een podiumplaats te behalen. Daar baalt hij zelf het meeste van want dat was toch wel zijn doel voor dat seizoen. 
Daarbij moet wel worden aangetekend dat dit seizoen de motoren van de concurrentie vele malen sterker waren dan de voorgaande seizoenen. Dat komt omdat het technisch reglement van de NK SuperCup 600 weinig beperkingen kent en er dus veel ruimte is om de motoren te tunen. De Hoegee Suzuki van Renzo was opgebouwd volgens het ONK-reglement waardoor er eventueel nog met andere kampioenschappen meegedaan kon worden. Dus in dat opzicht heeft Renzo zich kranig geweerd tegen de sterke concurrentie en is de 6e positie in het eindklassement een hele knappe prestatie.



2017: NK SuperCup 1000 in de OW Cup
Voor het seizoen 2017 werd besloten om te investeren in een 1000cc motorfiets en over te stappen naar de SuperCup 1000 klasse. Dunlop leverancier en BWM Motorsport specialist RR Motorsports leverde een BMW S 1000 RR in race uitvoering af. 
Tijdens de voorjaarstraining op het Spaanse Jerez leek Renzo snel te kunnen wennen aan het grote vermogen. En dat was terug te zien in de loop van het seizoen. Renzo:“Na drie wedstrijden wist ik me al te kunnen mengen in de kopgroep. Maar toen ik in race vier zicht had op mijn eerste podium ging het goed mis. Met 220 km/uurcrashte ik hard. Op een lichte hersenschudding na gelukkig geen blessures. De reparatie van deze crash nam wel een grote hap uit het race budget. Toch kon de BMW op tijd gerepareerd worden voor de wedstrijden in het Franse Dijon-Prenois. Op deze voor bijna alle rijders onbekende baan wist ik mijn eerste podium in een NK wedstrijd ooit te pakken. Ik werd derde en dat voelde ontzettend goed voor mezelf en het team want hier was lang naartoe gewerkt. En een flinke opsteker na de zware crash. Helaas ging het in de eerstvolgende race in Assen weer mis. Door vloeistof op de baan ging ik er weer hard af. En weer was de schade aan de BMW groot. Toch werd besloten om deze te repareren en het seizoen goed af te sluiten door de laatste twee wedstrijden mee te doen. Door die heftige crashes moest ik wel een paar stapjes terug doen en hard werken om op mijn oude niveau te komen. 
Maar voor een eerste jaar met een nieuwe motor in een nieuwe klasse kunnen we wel zeggen dat het een succesvol seizoen is geweest.” 
In alle gefinishte wedstrijden wist Renzo in de top 10 te eindigen. Hij behaalde een zevende plek in het eindklassement en als kers op de taart zijn eerste podiumplek. Daarmee was de doelstelling voor het seizoen 2017 (top tien in het eindklassement) ruimschoots gehaald.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten