zondag 15 juni 2014

Matige trainingen, veel progressie tijdens dubbele races in Oschersleben

Wisselvallig weer zorgde tijdens de trainingen in het Duitse Oschersleben voor een matige startpositie van Renzo wat een topklassering in de twee races in de weg stond. 
In het dubbele raceprogramma op 15 juni werd er wel veel progressie geboekt.

Al tijdens de eerste vrije training, op zaterdag 14 juni, begon het na enkele ronden licht te regenen en kwam hij binnen. Hoewel de regen niet doorzette was de baan niet geheel droog. In de eerste kwalificatietraining probeerde Renzo de juiste lijnen en rempunten weer te vinden maar zorgde wat spetters ervoor dat het wegdek hem niet het volle vertrouwen gaf. Toen de training halverwege ook nog werd afgebroken door een rode vlag situatie was hij niet verder gekomen dan een 21e startplek. Net voor de tweede kwalificatie begon het flink te regenen waardoor het zinloos werd om te rijden aangezien de rondetijd van de eerste kwalificatie op een natte baan niet meer te verbeteren zou zijn. 

Een tegenvaller en dus flinke uitdaging voor de twee races aangezien hij bij beide races vanaf de zevende startrij moest vertrekken.

Op de racedag was het perfect raceweer (rond de 20 graden met een baantemperatuur van net onder de 40 graden).
Renzo focuste zich op een goede start en felle eerste ronden. Dit lukte goed en hij had zich opgewerkt tot de 11e positie toen de rode vlag tevoorschijn kwam door een zware crash van Jerry Duits. Sterkte naar hem toe! 
De race werd herstart en hij moest dus opnieuw beginnen vanaf de 21e startpositie. 
Ook nu probeerde hij hetzelfde als in het eerste deel van de race en dat resulteerde in een 9e eindpositie. De gecombineerde tijden van beide manches zorgde voor een 10e eindpositie. Dit gaf vertrouwen voor de tweede race. 
Ook nu starte hij weer goed en was hij fel in de eerste duels. 
Renzo: "Ik reed 12e toen ik samen met een ONK-rijder een groot gat dicht kon rijden naar een groepje van drie rijders. Dit groepje kon ik heel snel passeren en op de 8e plaats liggend en met nog twee ronden te gaan en een halve seconde voorsprong probeerde ik voor ze te blijven. Helaas werden er geen blauwe vlaggen getoond voor achterblijvers. Toen een achterblijver, die ik wilde passeren, plotseling van zijn lijn afweek werd ik bijna naast de baan gedrukt waardoor ik van het gas moest en drie rijders mij weer voorbij kwamen. Met nog een ronde te gaan kon ik ze helaas niet meer inhalen en moest ik genoegen nemen met de 10 plaats". 

Nog witheet van het gebeuren met de achterblijver kwam hij de pits in maar al gauw overheerste de tevredenheid over zijn prestaties in de races. Ten opzichte van zijn kwalificatietijd had hij zijn rondetijd met ruim vijf seconden verbeterd.  


Renzo was ook zeer tevreden over zijn nieuwe Daytona laarzen, die zaten perfect! 
De volgende race duurt nog even. Op zaterdag 19 juli zijn we weer in Assen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten