zondag 17 maart 2013

Voorjaarstraining Aragon-Valencia


Renzo is van 10 tot en met 16 maart samen met Hein naar Spanje geweest voor een 4-daagse training op de circuits van Aragon en Valencia. Met dank aan de mensen rond Dutch Superbike coureur Peter Schalken, rijder van het AMICI Suzuki Team, die het transport van de Suzuki GSX-R600 voor hun rekening namen en ons met raad en daad bijstonden. Ook mochten wij gebruikt maken van de catering en de Brabantse gastvrijheid van de familie Schalken. Mede door de aanwezigheid van Marc Hoegee, van Hoegee Motortechniek, was er veel kennis op technisch en tactisch gebied om ons heen waar wij op terug mochten vallen en waar we zeer dankbaar voor zijn.





Onder goede weersomstandigheden heeft Renzo op het circuit van Aragon de eerste twee dagen afgewerkt van de vierdaagse stage in Spanje. Met uitzondering van één sessie, door een plotseling regenbuitje, kon hij op een droog en zonnig circuit zijn rondjes draaien. De Suzuki werkte prima. Aan het eind van de eerste dag kregen we problemen met de koppeling maar Marc Hoegee ( die ook ter plaatse was) hielp ons uit de brand en had snel een setje koppelingsplaten geregeld en gemonteerd. De basissetting was goed want de bandenslijtage was minimaal. Het tempo lag uiteraard ook nog niet zo hoog want Renzo gunde zichzelf de tijd om aan de GSX-R en het vreemde circuit te wennen. 
Renzo op de vroege dinsdagochtend in Aragon
Ook op de dinsdag moest Renzo de mogelijkheden van de motor nog leren kennen en hij wilde daarbij niet teveel risico te nemen. Dat was hem van tevoren ook van diverse kanten op zijn hart gedrukt. Zijn lichaam moest na 5 maanden weer wennen aan de krachten die erop worden uitgeoefend en hij had na de eerste twee dagen de nodige spierpijn en was best vermoeid dus de vrije reisdag op woensdag kwam goed uit.
Op woensdagochtend de boel weer ingepakt en vertrokken naar het Ricardo Tormo Circuit nabij Valencia.
Bij een frisse wind maar op een zonnig en droog circuit heeft Renzo op donderdag de draad weer opgepakt. Tijdens die eerste dag in Valencia begon hij de Soes al aardig door te krijgen. Hij had er zelf ook een lekker gevoel erover. Hij begon wat opmerkingen te maken over de setting en we zijn wat lichte wijzigingen gaan aanbrengen. Halverwege de dag moesten er nieuwe remblokken worden gemonteerd, de oude waren flink versleten. De banden waren nog top.



Op de vrijdag ging het weer een stukje beter. Was het in Aragon voor hem zoeken hoe hij met de motor moest rijden, in Valencia was het ontdekken wat de mogelijkheden van de motor zijn. Hij noteerde elke sessie mooie vlakke rondetijden en na het monteren van een andere achterband reed hij in de laatste sessie zijn snelste ronde in Valencia. De monteurs van Peter Schalken waren ook behulpzaam en lieten Renzo tijdens enkele sessies nog even de pits in komen om de conditie van de banden met enkele wijzigingen te optimaliseren.













Alle mogelijkheden van de GSX-R600 heeft hij nog niet benut maar hij begint wel steeds beter te begrijpen en te voelen hoe hij de motor moet rijden om snel rond te gaan. Deze week was dan ook de uitgelezen mogelijkheid om dat te ontdekken. Ook het opbouwen en vasthouden van de concentratie werd verbeterd. 
Hoewel het een kostbare investering is geweest was het wel een zeer nuttige week met perspectief voor de toekomst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten